Followers

Thursday, October 30, 2014

sesungguhnya

assalammualaikum 

menjadi anak yang masih lagi belum berkahwin adalah satu kelebihan yang tak terhingga pada aku,,,menjadi seorang adik juga adalah nikmat yang allah bagi ,,,disebabkan aku adalah seorang adik ,,,disebabkan aku jugalah anak bongsu yang belum berkahwin,,,maka nikmat yang aku dapat adalah ,,,, aku sering kali dijadikan tempat melepaskan apa yang terbuku dalam hari dorang,,,,aku jugalah sering kali menjadi orang tengah ,,,, tapi nikmat yang aku dapat ni aku rasa bagus apa ,,,, sebab kalau tak semua ni lah,,aku tak kan dapat tahu riality alam rumahtangga,,,riality kehidupan,,,,sebenarnya semua ni berlaku tampa kita sedar,,,bila dah kahwin majority sang anak akan berpindah duduk kediaman sendiri ,,, tuntutan kerja luar daerah menyebabkan ramai yang berpindah ,,,, kadang2 aku rasa dunia ni tak adil,,, kita sebagai manusia terikat dengan tuntutan dunia,,,,sampaikan tuntutan akhirat kita lupa,,,kadang tu bukan lupa ,,,tapi alpa disebabkan kejar tuntutan dunia,,,,
kehidupan baru buat kita lupa siapa kita sebelum ni,,,,siapa yang berada di samping kita selama ni,,,mentang2 dah ada cinta baru,,,mentang2 dah ada yang peduli lupa yang lama,,,tak adill,,,,
kadang2 semua ni buat aku sedar ,,,sebenarnya disamping kita bahagia ,,,bahagia tu sendiri dah buat kita lupa ,,,segala kenangan lama kita,,,segala yang berlaku di belakang kita,,,,dalam hidup ni,,,kita bukan boleh betul sangat sampai nak kena jadi lurus bendul,,,,sang suami bukan selalu nya betul,,,walaupun syurga dok bawah tapak kaki dia,,,,apa lah salahnya kalau sang isteri tolong perbetulkan apa yang patut ,,,,, ini adalah riality yang selalu aku dengar dari ibu2,,,mak mak kita,,,,apa la salahnya kalau kita berkorban dengan mak ayah kita,,,family kita,,,,,setakat 2 3 hari,,,setakat 2 3 jam,,, setakat 24jam,,,,apa la salahnya,,,,memang kita akan lelah ,,,memang kita akan sakit,,,tapi sakit dan lelah yang kita rasa akan diganti dengan pahala yang allah bagi,,,tak nak ker,,? ,,,
aku bersyukur sangat aku bukan dikalangan korang yang kerja luar daerah ,,,luar negara ,,,,aku kerja tepi rumah je,,,walaupun kerja aku bukan jenis duduk dalam bilik penghawa dingin ,,, bermain dengan kepanasan dunia,,,,nama perkerjaan yang tak glamour ,,,, tapi nikmat yang allah bagi,,,dia suruh aku duduk dekat dengan mak aku,,,dekat dengan  family aku,,,,,tapi tu aku,,,korang yang tak senasib dengan aku,,,? 
banyak jer benda yang korang boleh buat,,,,otak ada pikir la,,,,kalau yang adik beradik ramai,,, ,lagilah banyak idea ,,,,ni tak nama ja adik beradik 10 orang,,,8 orang,,,,tapi masing2 bz dengan family sendiri,,,,kalau macam ni lah hakikat ,,,biar aku tak kahwin pun tak pe,,,,paling aku kesian yang belajar tinggi2 ,,,dulu bukan main lagi mak ayah bagi duit bagi belajar ,,,dah berjaya dah kahwin bz dengan bini ,,,bz dengan laki,,,apo ler korang ni,,,,orang cakap aku belum kahwin ,,,dah kahwin baru tahu ,,,yes memang tapii bagi aku  tu atas diri sendiri ,,,otak ada pikir,,, hidup secara normal ,,, tak perlu terlalu memikirkan sesuatu benda tu beban yang sangat berat,,,,tak perlu terlalu percaya dan dengar kepada sebelah pihak,,,
ingat siapa kita sebelum ni,,,datang dari mana,,,,berbanding dengan orang yang berada sebelah kita sekarang,,,dia tu siapa,,,berapa tahun kita kenal dia,,,dan berapa tahun kita hidup dengan family kita,,,
bukan suruh tolak dia di tepi,,,bukan bermakna dia tak penting ,,,bukan bermakna kita tak sayang,,,tak cinta,,,tapi kalau sama2 bergerak ,,sama2 saling menasihat ,,,, itu baru lah cinta sebenar benar,,, kadang sedih sangat mak ayah sampai nak mintak duit dengan anak pun segan,,,sanggup mintak dengan orang lain,,pinjam,,,laaa habis mana pergi anak yang kerja nurse tu,,,mana pergi anak kerja petronas tu,,,nama ja anak ramai,,,bukan dulu dorang pergi belajar guna duit sapa,,,laa,,,hais,,,tahu tuntutan dunia kadang duit tak cukup,,,tapi kalau dah ramai tu,,,sepakat la ,,,bagi sama adil,,,bagi sorang sikit,,,kan ker jadi banyak,,,,whatapps ada buat la group family,,,
aku juga tahu mak ayah bila dah meningkat umur perangai pun lain,,,tak pa la,,,nak buat macam mana ,,, kita pun esok2 macam tu juga,,,,

No comments: