Followers

Tuesday, November 5, 2013

melayu !

assalammulaikum 

sekarang baru aku rasa ,,,baru aku tahu perangai orang malayu kita ni macam mana,,,,yer aku juga orang melayu ,,,orang islam ,,,,dulu aku hanya selalu mendengar aduan cereptionist dan owner hotel,motel,mahupun chalet ,,,,yang melayu ni suka buat perangai ,,,patutlaa chalet depan aku ni tak layan orang melayu,,,
patutlaaa!,,,

sekarang dah aku sendiri yang jaga baru aku rasa susah betul nak layan kerenah orang melayu,,,fuh! letihh,,,
tadi ada sorang mamat sabah ke serawak ntah ,,,ada alamat dia dalam registration form ,,,tak kisah la asal dia dari mana,,,tapi yang tak bestnya ,,,dia cakap 

"saya tak selesa la,,,saya nak check out "
"kurang facility la,bising ,meja solek tak ada" 

aku tanya la dia kenapa bising dengar orang bercakap ker,,,dia cakap eh tak tahu la ,,tapi tak selesa la,,,ok aku pun baiklah ,,,dah dia nak keluar ok ,,,ambik balik duit ,,,pergi cari tempat lain,,,,

aku paham bilik kami ni banyak sangat kekurangan dia ,,,,signboard tak ada ,,,ada tapi tak membantu pun,,,
dalam bilik simple sangat ,,,,,jalan nak masuk pun berlubang2 ,,,,nasib baik lah cuaca sekarang tengah elok,,,kalau hujan lagi la aku malu nak jual bilik,,,,haii tetiba aku rasa macam nak nyanyi lagu kalau aku kaya serius kalau aku kaya ,,,akan aku tar kan jalan nak masuk ni,,,tak pun aku buat jalan nak masuk ni elok2,,sekali dengan jalan depan2 tu,,,yang mana berlubang aku tampung ,,,lepas tu tepi jalan kiri kanan letak lampu ,,,baru la tak gelap ,,,ni orang nak masuk pun takut,,,

itu kalau aku kaya ,,,kalau aku kaya juga la aku pasti guest tak kan merungut ,,,,habislah nanti dorang komplen kat internet ,,,,erm,,,menjatuhkan reputasi ,,,

pasal mamat serawak tu ,,,tadi time cakap dengan dia tiba2 darah aku naik ,,,terus ketar2 tangan ni tahan marah ,,,,bagi aku dalam kes dia ni ,,,dia la salah ,,,time booking tu hawat yang hang tak check betul2,,,kat mana bilik ni,,,lawa ke tidak ,,,,ada apa dalam dia,,,dah booking ,,,kol tanya ,,,lepas tu kalau tak suka ha cancel la,,,ni booking bilik kipas lepas tu tanya kurang facility ,,,,ok la mungkin facility yang dia maksudkan tempat sangkut baju kot,,,sebabnya memang kami tak sempat lagi nak pasang tempat sangkut baju,,,
sebabnya semua tu duit ,,,duit bukan datang dari langit,,,

korang ingat dah booking senang2 nak cancel ,,,bila korang dah booking bilik ,,,tarikh korang nak datang tu kami akan block ,,,so bilik tu kami tak akan jual kepada siapa2,,,bila korang dah datang lepas tu nak cancel ,,,,kami rugi kot,,,ye la ada orang lain nak ,,,tapi tak boleh jual sebab korang dah booking,,,

aku paham orang melayu suka duduk tepi pantai ,,,nak dalam bilik ada tv ,,,,aku paham sangat ,,,sebab apa,,,sebab aku juga orang melayu,,,,tapi kena la ingat yang facility itu berbayar ,,,maksudnya korang nak banyak facility sila la bayar lebih ,,,ni bayar sikit nak ada tv la bagai,,,kalau nak selesa ,,,nak banyak kemudahan pergi la duduk hotel siap ada breakfast lagi,,,bilik cantik,,,kemudahan banyak,,,ni bajet2 lepas tu nak kemudahan macam2,,,hai lawak la korang,,,

satu lagi jadi orang cuba take it easy sikit,,,bukan semua kehidupan ni sempurna ,,,yang mana boleh take it easy tu ,,,,just take it easy sudah,,,,ada satu kes guest dari kelantan dia booking melalui on9 ,,,and than dia nak sampai awal sehari sebelum tarikh dia booking tu ,,,dia sampai malam ,,,dia kol bagitahu aku cakap dia sampai malam pukul 10 ,,,boleh ke ,,,aku cakap  boleh tak apa aku tunggu ,,,nak dijadikan cerita dia mintak tolong carikan kereta sewa ,,,aku pun cari ,,,pakai no fon aku sand mesej no kereta sewa ,,,,
malam tu dia sampai langkawi dia kol aku ,,,malam tu dah la bz sikit,,,aku keluar ,,,tengok ada orang kol aku tak angkat ,,,sebab fon duduk dalam beg,,,,balik rumah baru kol dia balik,,,dia cakap dia dah sampai,,,hairan aku ,,,tapi dalam hati ok tak pa bagi dia sampai dulu ,,,dah la bilik full ,,,sekali dia dengan bini dia ,,,haha,,,kalau tak boleh bagi duduk dorm ,,,

nasib baik abang ipaq aku ada bilik sewa juga,,,cuma bukan tepi pantai la,,,tepi jalan ,,,dia pulak nasib baik la jenis lembut ,,,tak panas baran ,,,,tapi dia cakap juga la ,,,yang dia dah bagitahu aku ,,,nasib baik la kebetulan dia ada no fon aku kalau tak tido dalam kereta la dia ,,,sebab reception tutup  kul 9,,,kalau tutup lambat tu maknanya aku tengah tunggu guest la tu ,,,malam tu aku dok pikir la juga ,,,salah aku ke,,,last2 aku buat keputusan bayar separuh2,,,,esok tu dia check in ,,,aku cakap aku nak bayar separuh ,,,baru adil,,,bagi aku kes ni dia salah aku pun salah ,,,mungkin dia dah cakap aku yang tak paham sebab dia cakap kelantan,,,dan satu lagi dia sepatutnya tukar tarikh ,,,,tapi nasib baik la aku dok sembang2 dengan dia ,,,dia ok je,,,jenis lembut baik,,,alhamdullillah ,,,,selamat aku haha,,,,
harap2 dia tak bagi komen yang negatif nanti ,,, dalam kes ni ,,tak der apa sangat pun,,,sebabnya dia jenis cool ,,,take it easy ,,,haha,,,

hari tu ada melayu juga yang check in ,,,dia masuk bilik acon,,,dia kata
" eh tv tak der ke"
"tak pernah lagi saya masuk bilik acon kat langkawi ni tak der tv "
aku cakap " aa,,tv tak der,,kami baru lagi,,memang nak letak tv nanti "
dia punya la garu kepala buat terok boleh ,,haha,,,dia suruh letak tv ,,,dia kata
"letak la tv apa2 ,,tv office ke" 
aku cakap " nak letak macam mana tv pun tak der" aku buat bodoh je tak layan dia haha
tapi kami mintak maaf la,,,cakap mintak maaf la baru lagi,,,
pasal kes ni tak kisah sangat pun,,,paham dah melayu nak tv,,dan paham la juga yang bilik acon haruslah letak tv kan,,,dia siap pergi cakap kat depan lagi ,,,dok menjaja plak  ,,,haha,,,last2 orang tu bagitahu kami,,,
hehe,,,kantoi la dok p cakap kat depan ,,,apa ni bilik tak der acon,,,relex la pak cik ,,,bukan tak nak letak ,,,ingat beli tv pakai daun ker,,,,ni la yang aku cakap take it easy ok,,,gunakan istilah take it easy kalau berada dalam situasi ini,,,,cuba tanya reception kenapa bilik acon tak der tv,,,atleast orang kerja reception tu boleh la cerita pasal apa tak dok tv,,,tak kan la suka2 tak mau letak kan,,,adoi! ,,,ye la ,,,ye la,,,dorang bayar kan,,,

melayu suka pakai istilah ni,,,"hello kami bayar ok" aku paham aku dulu pun pakai istilah tu ,,,,masuk hotel geledah habis ni,,,padahal bukan nya guna pun,,,pakai istilah "hello kami bayar ok" bila nak balik bilik aku tak kemas biar berselerak,,,sampai la mak aku tegur ,,,eh kemas katil macam mana masuk macam tu keluar,,,tak malu kat orang ke,,,terus aku kemas katil tu,,,haha,,,bila dah ada bilik sendiri dan aku jadi cleaner baru tahu betapa penatnya cuci bilik,,,,

mat salih paling best ,,,memang paling best bab jual bilik kat dorang,,,dah la bagus,,,baik,,,senang berurusan,,,jaga nama baik negara dorang,,,bukan macam kita tambah2 kalau korang pergi luar negara dok buat perangai typical melayu  macam tu ,,,maluuuu weh,,,,satu lagi suka ubah2 katil la ,,ubah kerusi la,,,nak ubah tak pe ,,,tapi time keluar tu susan la balik,,,ingat tak berat ke ,,,tadi mamat serawak tu dia ubah katil ,,,sampai terkoyak tikar getah ,,,haiss,,,nasib baik keluar on time,,,kalau tak memang aku cas la,,,

pesanan aku untuk korang yang nak datang bercuti ,,,,google la habis2,,,tengok bilik yang korang nak duduk tu ,,,ok ke tidak,,,telefon tanya,,,tapi aku tahu kalau korang dok telefon kerap2 pun orang rimas jugak kan,,,haha,,,typical melayu ,, aku kalau korang telefon memang kalau boleh tu nak sehabis baik bagitahu la bukan tepi pantai ,,,bilik simple ,,,tak der apa ,,,tv tak der,,,sebab dah pernah kena ,,,datang2 komplen tu ni ,,,

ada juga yang  nak duduk tepi pantai tapi nak murah2,,,,haha,,,hello tepi pantai haruslah up harga mahal2,,,tepi pantai tu ,,,korang ingat apa,,,tak yah nak komplen2 ,,,nak duduk tepi pantai bayar la lebih,,,,
nak murah2 mai la bilik aku ,,,
chalet depan aku ni ,,,dorang cakap melayu pengotor ,,,suka bagi barang rosak,,,dorang tak layan melayu ,,,
ambik mat salih je,,haha,,,kami pun nak macam tu juga lah,,,satu lagi mat salih baik ,,,suka datang sembang2 dengan kita,,,kalau melayu sombong,,,,kalau yang baik tu baik juga la,,,melayu ni cukup pakej ,,,,ada yang baik ,,,ada yang so-so ,,,ada yang ok lah,,,ada yang teruk ,,,macam2,,,

tunggu la ,,,,bilik kami dalam proses dok loading tak habis2 lagi,,,,haha,,
  

1 comment:

----- ----- said...

bos...
sabar...setiap kesusahn ada kemudahan...