Followers

Friday, November 18, 2011

saya sudah pulang cerita dari beijing

apo khabar orang2 blog 
aku sudah balik
pulang dengan selamatnya ke rumah yahooo!
tapi aku rasa macam nak duduk ajer kat sana balik rumah pun bosan 
nanti ajer aku buat entry pasal lawatan sambil belajar aku kat sana muahaha 
sebab aku nak tunggu cousin aku upload pic kat fb dulu boleh lah aku curi pic2 dia sikit
sebab pic2 dia lawa lagi dari pic2 yang aku snap
best sangat pergi sana sebab sejukk iyer la aku kan duduk malaysia 
sini panas nak pulak aku duduk kat pulau legenda ni 
so sekarang aku nak cerita ajer la tampa gambar 
ermm,,boleh lah aku letak  pic satu ajer satuu ajer yer 
korang nak tahu tak negara cina merupakan negara yang mempunyai ramai penduduk 
jadi kerajaan telah menetapkan satu2 negeri harus mempunyai berapa orang anak 
macam di beijing mana2 pasangan yang berkahwin hanya dibenarkan mempunyai seorang sahaja anak
kesian kan ada la kalau negeri mana ntah boleh ada 2 orang anak jadi sapa2 yang asa nak anak 2 jangan duduk beijing 
dekat sana air sangat mahal sebab dorang jauh daripada laut sebab tu dorang kencing tak basuh kot hee
dorang mandi 3 hari sekali sebab air mahal dan sejuk 
rumah dekat beijing jugak mahal kalau nak rumah murah rumah bawah tanah yang kecil dan sempit 
sampai2 jer kami kat beijing kami pergi tengok acrobatic best gilaa
semua budak2 lagi umo tak melebihi 20 tahun sebab bagi dorang umo 20 ke atas tulang sudah keras jadi tak boleh main acrobatic lagi
gaji budak2 acbatic nih tinggi tapi malangnya cukup umur 20 ajer dorang dah tak boleh bersama dengan acrobatic lagi 
lepas tu kerja yang akan dorang buat ialah bekerja di bar sebab dorang susah nak dapat kerja 
budak2 acrobatic nih dorang tak sekolah 
walaupun beijing ni sejuk tapi udara dia sangat kering kalau korang pergi sana time sejuk jangan lupa losyen dan lipbalm 
lipbalm korang kena pakai selang 2 3 jam kalau tak bibir korang akan kering merekah dan keluar darah 
lepas mandi korang kena pakai losyen satu badan supaya kulit korang tak kering 
aku bernasib baik kulit aku tak kering sebab kalau kulit korang kering dia akan jadi gatal2 
balik malaysia siap la korang kena jumpa doctor 
kat sana dorang makan ikan darat sebab jauh dari laut ikan darat banyak tulang jadi time makan memang ikan aku tak sentuh
sepanjang aku dekat sana makanan semua style cina makanan dorang banyak yang rasanya tawar2 sikit 
ada corn goreng tepung ,arnab,kambing sebab dorang sana kan sejuk jadi kambing panaskan badan
paling penting mesti ada tea tak ader gula
sebab tu dorang sihat minum tak ader gula 
tapi bab masak dorang banyak guna garam 
seluar baby di sana tengah2 dia berlubang sebab senang untuk baby kencing dan berak tak payah buka2 seluar 
tapikan aku dok terpikir la  tak beku ker punggung baby tu sejuk kot
kat sana ada tiga jenis no plat kereta biru untuk government hijau untuk tourism putih untuk orang biasa 
kalau tak silap untuk orang biasa putih kot maaf kalau salah
kat beijing sangat sesak sebab purata orang yang beli kereta makin bertambah 
jadi kerajaan sana telah menetapkan peraturan 
no plat warna biru hanya boleh keluar pada hari2 tertentu begitu juga untuk no plat warna lain2
tapi untuk tourism dikecualikan rasanya 
tapi hujung minggu hari saptu  semua warna no plat boleh keluar jadi memang sesak la 
dekat sana orang2 dia cakap agak kasar dan kuat  kalau dengar dorang dok bersembang macam tengah gaduh tapi sebenarnya tak memang style dorang macam tu 
kat sana terkenal dengan  duit palsu sasaran dorang ialah pelancong 
aku pun dah jadi mangsa tapi bukan duit palsu yang aku dapat dia sepatutnya bagi 5 yuan kat aku tapi dia tipu aku dengan bagi duit 5 sen 
5 sen dorang duit kertas jugak,,
sorang lagi mangsa group kami dia bagi duit rusia duit rusia dengan duit cina seakan sama jadi 
korang kalau pergi sana hati2 la
selalu kalau duit2 tipu nih banyak dekat yang jual tepi2 jalan 
sana barang2 tiruan memang banyak macam ipad dorang jual dengan harga 300yuan rm150 duit malaysia
tapi tak berkualiti la hanya tahan dalam 2 atau 3 bulan 
tengok nasib korang la,,kalau dapat benda tu tahan lama ,lama la dia
sana kalau shopping dekat market style dorang agak memaksa sikit 
sekali kita dah tanya harga dorang akan paksa kita beli sampai boleh 
mula2 memang dorang akan letakkan harga tinggi lepas tu pandai2 la kita tawar menawar 
style nak shooping kat sana kalau korang betul2 nak benda tu korang cakap ajer nak berapa yuan kalau dia tak bagi korang buat2 la jalan tinggalkan kedai dia 
dia akan panggil korang sambil turunkan harga 
bila dah dapat harga yang korang mintak patah balik baru beli 
barang2 dekat sana boleh tahan cantik walaupun tak ori 
dekat sana memang terkenal dengan sutera ,mutiara,batu jed 
sutera dia cantik tambah2 cadar korang bayangkan sutera cadar lembut sejuk ajer
aku macam nak beli ajer tapi mahal sangat
kat cina lelaki lebih ramai daripada perempuan 
kalau dekat sana apa yang kerajaan tetapkan rakyat kena ikut kalau korang dok protes atau p dok mengadu korang akan masuk penjara 
secara automatic
kat sana kereta dorang semua mewah2 sebab sana kereta murah macam di langkawi 
jadi kesimpulannya kita rakyat malaysia patut bersyukur duduk di negara yang serba baik serba mewah 
masih lagi boleh memprotes apa yang kita tak setuju ,harga air tak mahal seperti di negara dorang  ,negara kita tak sejuk ,sejuk adalah benda yang paling dorang tak suka 
dan aku pun lebih menghargai matahari bila balik malaysia 
kita masih lagi boleh makan makanan laut dengan harga yang berpatutan 
tu sahaja 
have a nice day 
ok bye


sebelum tu tengok video acrobatic nih dulu





No comments: